زمان رای گیری ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای تمدید شد

تا روز شنبه اول آذرماه جاری؛ زمان رای گیری ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای تمدید شد

به گزارش سیارنیوز، ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای روز گذشته به صورت آنلاین و برای نخستین بار برگزار شد اما در زمان تعیین شده برای برگزاری این دوره از انتخابات مشکلات فنی رخ داد .

به همین منظور مسوولان برگزاری ششمین دوره از انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای تصمیم به تمدید زمان رای گیری تا ساعت ۱۷ روز شنبه اول آذرماه گرفتند .

این درحالی است محمد باقر اثنی عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای درخصوص مشکلات فنی رخ داده در برگزاری آنلاین ششمین دوره انتخابات این سازمان نکاتی را خطاب به اعضاء اعلام کرد.

نکته اول:با اوج گیری بیماری کرونا و دستورات صریح ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری مجامع عمومی و جلسات با حضور بیش از ١۵ نفر به صورت حضوری ممنوع شده و در همسویی با پروتکل های بهداشتی، نشست های هیئت مدیره سازمان و کمیسیون ها نیز در سال ٩٩ به صورت مجازی برگزار شده است.

نکته دوم:دوره سه ساله هیئت مدیره سازمان در پایان پاییز ١٣٩٩ خاتمه می یابد. پیشنهاد تمدید دوره هیئت مدیره و تعویق انتخابات به مدت یک سال که در بسیاری از تشکل های صنفی مرسوم شده، با مخالفت هیئت مدیره و شورای مرکزی سازمان روبرو شد و مصمم به یافتن راهکار جایگزینی (منطبق با شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا) برای انجام انتخابات شدیم.

نکته سوم:گزینه انتخابات حضوری با صندوق های ماشینی و طولانی کردن ساعات رای گیری مورد بررسی قرار گرفت، اما به دلیل برآورد حضور بیش از ١٠٠٠ نفر و نیز عدم امکان اجاره محل مناسب با توجه به دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا منتفی شد. این روش در برخی نظام های استانی با جمعیت کمتر و نرخ پایین تر ابتلا به بیماری در حال انجام است.

نکته چهارم: پس از کارشناسی برای انتخابات الکترونیکی بستر بلاکچین، به دلیل اعتماد و امنیت برگزیده و با تنها دو شرکت صاحب این فناوری برای انتخابات تهران و کشور توافق شد و به تصویب هیئت مدیره و شورای مرکزی سازمان رسید. استفاده از فناوری های نو، نیازمند جسارت و پذیرفتن مخاطراتی است که مسئولیت این تحول را پذیرفتیم.

نکته پنجم:انتخابات در استان البرز در چهارشنبه ٢١ آبان به صورت نمونه و در تعداد محدودتر با این روش با موفقیت انجام و اولین انتخابات اینترنتی بر بستر بلاکچین در کشور به نام استان البرز ثبت شد. هیئت نظارت نرم افزار را در روزهای مختلف آزمود و چندین مانور برگزار شد.

نکته ششم:در انتخابات روز پنج شنبه ٢٩ آبان تهران، ساعتی پس از شروع سامانه دچار اختلال شد و دسترسی ها قطع یا بسیار کند شد. با دفع بیش از حمله سایبری و رفع اشکالات و ایجاد صف، سامانه از ساعت ١۴٠٠ مجددا بکار گرفته شد، اما مشکلات به صورت کامل مرتفع نشد.

نکته هفتم: در این زمان گزینه پذیرش شکست، توقف شمارش آرا و انحلال انتخابات بررسی شد که با مخالفت همه اعضای برگزارکننده، مصمم شدیم با بسیج تمام توان و یاری گرفتن از همکاران دیگرمان مشکلات را برطرف و مسیر را با وجود سختی ها و فشارها ادامه دهیم.

نکته هشتم: در ساعت ١٧:٣٠ سامانه رای گیری به پایداری نسبی رسید و ثبت آرا سرعت گرفت. با توجه به تاخیر پیش آمده، تصمیم به تمدید زمان رای گیری گرفتیم و برای جلب مشارکت بیشتر و استفاده از ساعات اداری روز شنبه، زمان رای گیری تا ساعت ١٧٠٠ روز شنبه تمدید شد. تا این زمان مشکل حادی گزارش نشده است.

نکته نهم :همزمان با تهران در استان های گیلان، مازندران، همدان، کرمان و قم انتخابات بر بستر بلاکچین با کمترین مشکل برگزار شده که آمار مشارکت خیره کننده است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن عذرخواهی از اعضای صنف بابت مشکلات پیش آمده اعلام کرده است: همکاران می توانند در زمان باقیمانده نسبت به ثبت رای خود اقدام نمایند.

وی همچنین تاکید کرده است:گزارش فنی مسایل پیش آمده در دست تهیه است که روز شنبه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. پیشگام بودن، پذیرفتن تغییر و سنت شکنی نیازمند پرداخت هزینه است و تجربه بدست آمده قطعا راه را برای دیگران هموار خواهد کرد.

پیشرفت و توسعه سازمان نصر درگروی همراهی و همکاری همه اعضاء

همچنین ناصر علی سعادت رییس کمیته برگزاری ششمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز درراستای بروز مشکلاتی در برگزاری انتخابات طی اعلام اطلاعیه ای خطاب به اعضای این سازمان چند نکته را یادآور شد.

نکته اول : در مورد انتخاب شرکت مجری کلا دو شرکت اعلام آمادگی برای انجام انتخابات آنلاین بر بستر بلاک چین داشتند که ققنوس بدلیل حضور چهار نفر از اعضا هییت مدیره و مدیران در کاندیداهای تهران مردود و شرکت همراستا در یک فرصت تنها دو هفته ای جایگزین شد

نکته دوم: اینکار از نظر فنی بخشهای مختلف اعم از سرور و نرم افزارهای پایه و نرم افزار کاربر و نرم افزار پشتیبان (بک اند) و نرم افزار بلاک چین دارد که ۷ سرور در هفت نقطه مختلف مختص بلاک چین است و یک سرور گیرنده درخواستهای کاربران و شناسایی و رای دادن

نکته سوم: بخشهای نرم افزارهای شرکت همراستا همه تست شده بودند و مشکلی نداشتند ولی متاسفانه فرصت مانور واقعی برای تست ارتباطات و سرورهای قبل از روز انتخابات فراهم نبود

نکته چهارم: در روز رای گیری شبکه با سه حمله مواجه شده یک حمله خوشحال کننده و دو حمله مخرب حمله خوشحال کننده استقبال کم نظیر رای دهندگان که ۴ برابر انتخابات قبلی بود و دو حمله مخرب یکی از خارج کشور و دیگری از داخل که با شناسایی این موارد  حمله خارجی در ساعت یک بعدازظهر با همکاری مدیرعامل افرانت مهار و همه داخلی درساعت سه بعدازظهر با همکاری مدیرعامل مخابرات ایران شناسایی و مهار شد اما حمله اصلی که ترافیک بالای رای دهندگان بود همچنان باقی ماند

نکته پنجم: بدخواهان نظام صنفی و آنهایی که بسیار دنبال شکست این رای گیری بودند تمام فشار خود را برای توقف و قبول شکست به مجموعه برگزارکننده و رییس سازمان وارد میکردند که خوشبختانه هییت نظارت با جسارت تمام ایستادگی کرد و با تمدید مدت زمان تا شنبه ۵ بعدازظهر و البته بسیج نیروهای فنی مشکلات سیستم را که ناشی از تقاضای بالا بود برطرف ساخت و ریاست سازمان هم شجاعانه بصورت کتبی عذر خواهی نمود و انتخابات به راه خود ادامه داد و باعث ناخشنودی بدخواهان شد که انشاله شنبه ساعت شش بعدازظهر با اعلام نتایج همه سربلند از این آزمون بیرون خواهیم آمد.

درپایان سعادت رییس کمیته برگزاری این دوره از انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای ضمن اعلام نکات مهم درخصوص مشکلات رخ داده اظهار کرد:دوستان خوب من این سازمان که خانه همه ماست فقط با همراهی و همکاری و حضور در شرایط بحران به منظور کمک و نه تخریب در جایگاه رفیع خود قرار میگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا