چرا علیرغم فروش کم، گوشی پیکسل ۵ گوگل همچنان محبوب است؟

چرا علیرغم فروش کم، گوشی پیکسل ۵ گوگل همچنان محبوب است؟

هم  اکنون زمان هیجان انگیزی برای خانواده پیکسل  گوگل است. پیکسل ۶ و ۶ Pro پس از گذشت ۸ ماه از عرضه، همچنان پر قدرت بوده و به لطف به روز رسانی‌های مکرر نرم افزاری شان بهتر هم شده اند. پیکسل  ۶a که یک گوشی میان رده است به زودی عرضه می‌شود و پیکسل ۷ و پرو ۷ پاییز امسال وارد بازار خواهند شد. تبلت مرموز پیکسل هم در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. اما با این حال به نظر می‌رسد گوشی پیکسل ۵ همچنان محبویت خود را حفظ کرده است. در این مطلب سیار نیوز به دلایل این امر می‌پردازیم.

دلایل محبوبیت پیکسل ۵

پیکسل ۵ که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد این روزها یک گوشی هوشمند کامل محسوب نمی‌شود. چیپست  Snapdragon ۷۶۵G هنوز برای بارگیری برخی برنامه‌ها تلاطم زیادی داشته، بعضی انیمیشن‌ها هم در این گوشی با لگ روبرو هستند و بلندگوی گوشی هم برای صدای استریو کار نمی‌کند.

اما با وجود همه این معایب پیکسل ۵ هنوز یک گوشی محبوب است. این گوشی بسیار راحت و در یک کلام خودمانی است. اما چرا با وجود عرضه گوشی‌های جدیدتر و بهتر از برند گوگل همچنان خیلی از افراد به پیکسل ۵ علاقمند هستند؟

اندازه عالی

دوران گوشی‌های کوچک در بازار کنونی رو به افول است. اپل چند سال گذشته آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ مینی را در معرض آزمایش قرار داد که با شکست مواجه شد. پس از گزارش‌های فراوان از فروش نا امید کننده مینی آیفون‌های اپل، امسال اپل آیفون ۱۴ مکس با سایز بزرگ را روانه بازار می‌کند. این فضا درباره گوشی‌های اندرویدی هم مشهود است.

پیکسل ۶ و ۶ Pro دارای صفحه نمایش ۶.۴ و ۶.۷ اینچی، OnePlus ۱۰ Pro clocks با اندازه ۶.۷ اینچی و گالکسی S۲۲ اولترا با صفحه نمایش بزرگ ۶.۸ اینچی هستند. بنابراین شایند بتوان گفت در عصر گوشی‌های بزرگ به سر می‌بریم و هیچ سندی دال بر تغییر این رویه هم وجود ندارد.

اندازه خوب گوشی پیکسل ۵

پیکسل ۵ یک استثناء فوق العاده از این قاعده است. صفحه نمایش ۶ اینچی آن شاید روی کاغذ کوچک به نظر نرسد اما در مقایسه با سایر پرچمداران اخیر ابعاد کلی کوچکتری دارد. پیکسل ۵ ارتفاع ۱۴۴.۷ میلیمتری و عرض ۷۰.۴ میلیمتری دارد در حالی که گالکسی S۲۲ اولترا دارای ارتفاع ۱۶۳.۳ میلیمتری و عرض ۷۷.۹ میلیمتری است.

پیکسل ۵ تعادل بسیار خوبی در ارائه یک صفحه نمایش ایده‌آل داشته و هنوز برای کاربرد در زندگی روزمره مناسب است. مثلا با وجود داشتن فضای زیاد برای دیدن ویدیو‌های یوتیوب یا پخش Call of Duty: Mobile، می‌توانید بدون استرس از افتادن، آن را به راحتی در یک جیب کوچک قرار دهید.

سبکی و راحتی زیاد

وزن پیکسل  ۵ هم اهمیت به سزایی دارد. این گوشی نه تنها جمع و جور است بلکه وزن کمی همچون یک پر دارد. وزن آن ۱۵۵ گرم است که نسبت به همتایان اندرویدی خود مانند پیکسل  ۶ با وزن ۲۰۷ گرم،  پیکسل  ۶ Pro با وزن ۲۱۰ گرم و گالکسی S۲۲  اولترا با وزن ۲۲۸ گرم بسیار سبک‌تر است.

البته این نکته از ابتدا برای بسیاری از افراد مشهود نبود. اما با استفاده روزانه از آیفون ۱۳ پرو، با وزن ۲۰۴ گرم و با وجود پشت شیشه ای و قاب فولادی ضد زنگ، متوجه سبکی بسیار زیاد پیکسل ۵ خواهید شد. البته برخی افراد از داشتن گوشی‌های هوشمند سنگین‌تر راضی هستند ولی به نظر بسیاری، این مساله می‌تواند آزار دهنده باشد.

سبکی گوشی پیکسل ۵

در مقایسه با همه این گوشی‌ها پیکسل ۵ یک گوشی بسیار راحت بوده و به سادگی می‌توان آن را در یک دست نگه داشت و بدون نگرانی از افتادن آن روی صورت در رختخواب نیز از آن استفاده کرد. شاید ۵۰ گرم سبک‌تر بودن از گوشی‌های دیگر به نظر مهم نباشد اما پیکسل  ۵ با داشتن یک بدنه جمع و جور، لذت به کار بردنش را دوچندان می‌کند.

اغلب به هنگام بررسی یک گوشی هوشمند این مسئله را مورد توجه قرار نمی‌دهیم اما باید بدانیم جهت استفاده روزمره، این عامل یکی از مهمترین فاکتورها است.

توجه به جزئیات

اندازه و وزن پیکسل ۵ ساده ترین مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. اما جزئیات دیگری نیز وجود دارد کهموجب محبوبیت پیکسل ۵ شده است. قاب پشت این گوشی دارای یک بدنه آلومینیومی بوده و کل آن با یک “روکش رزین زیستی” ویژه پوشانده شده است که باعث می‌شود هنگام لمس، نرم و صاف به نظر برسد.

همچنین پشت  پیکسل ۵ یک الگوی خالدار ظریف دارد که به خصوص در رنگ سبز تیفانی بسیار زیبا به نظر می‌رسد. شاید نوار غول پیکر دوربین پیکسل  ۶ در ابتدا جالب باشد اما وقتی آن را در دست می‌گیرید، پشت شیشه ای اش مانند هر پرچمدار دیگری در چند سال اخیر احساس می‌شود. در کل با گذشت نزدیک به دو سال پیکسل ۵ هنوز حال و هوای خاص خودش را در طراحی دارد.

نکته دیگری که گوگل هرگز برای آن اعتبار کافی کسب نکرد، حاشیه‌های یکنواخت پیکسل ۵ در اطراف کل صفحه نمایش بود که در پیکسل ۶ و ۶ Pro کنار گذاشته شد. قسمت‌های بالا، پایین، چپ و راست صفحه نمایش همگی دارای حاشیه‌های کاملا متقارن هستند.

توجه به جزئیات گوشی پیکسل ۵

شاید این جزئیات بسیار کوچکی باشند اما نشان می‌دهند که چقدر برای طراحی این گوشی کار شده است. این تقارن در استفاده منظم، به شما این امکان را می‌دهد که فقط روی صفحه‌نمایش تمرکز کنید. همچنین حسگر اثر انگشت بسیار خوبی در پشت گوشی وجود دارد که برخلاف سنسور درون صفحه‌نمایش  پیکسل ۶ سریع و قابل اعتماد است و مطابق انتظار کار می‌کند.

گوگل با معرفی پیکسل ۵ موفق شد عملکرد حسگر اثر انگشت را به عنوان یکی از بهترین ویژگی‌ها در تلفن‌های هوشمند، ارتقا ببخشد. برای مشاهده اعلان‌های خود، انگشت خود را به پایین بکشید، برای مشاهده تنظیمات سریع، دوباره انگشت خود را به پایین بکشید و برای پنهان کردن آن‌ها، انگشت خود را به سمت بالا بکشید. این حرکات در آن زمان یک جادو بود و حتی امروزه هم جادویی است.

دلیل عدم موفقیت تجاری پیکسل ۵

متاسفانه همه مواردی که به آن‌ها اشاره شد نتوانست در نهایت بازی را به نفع پیکسل ۵ تغییر دهد. این گوشی راه اندازی مناسبی نداشت و به وضوح نتوانست به عنوان یک پرچمدار یا میان رده به بازار عرضه شود. گذشته از همه اینها، طراحی کوچک، بدنه سبک، قاب پشتی نرم، حاشیه‌های یکنواخت و حسگر اثرانگشت دوست‌داشتنی، همگی در پیکسل ۵ در کنار هم قرار گرفته اند تا تلفنی را ایجاد کنند که به بهترین وجه «آرامش‌بخش» باشد.

جایی که پیکسل ۶ و پیکسل پرو ۶ در حال تعقیب فرمول معمولی پرچمدارها هستند، پیکسل ۵ چیز متفاوتی را امتحان کرده بود. گرچه این استراتژی برای گوگل موفقیت تجاری در بر نداشت. البته نمی‌توان به کسانی که گوشی پیکسل ۵ را ندارند توصیه کرد حتما آن را بخرند. پس از عرضه پیکسل  ۶ در سال گذشته گوگل عرضه پیکسل ۵ را متوقف کرد و طبق همه محاسبات، پیکسل  ۶اقلا از نظر سخت افزاری و عملکرد، گوشی بهتری است.

محبوبیت گوشی پیکسل ۵

این گوشی دارای چیپست توانمندتر، دوربین‌های بهتر و ویژگی‌های نرم افزاری بیشتر است و مدت زمان بیشتری نسبت به پیکسل ۵ به روز رسانی می‌شود. حتی با وجود از دست دادن برخی از نکات قوت پیکسل ۵، پیکسل ۶ یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۲ است. بنابراین اگر قرار است برای بار اول از گوشی‌های پیکسل استفاده کنید پیکسل ۶ انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا